Blog

Wat kun je zelf doen om je weerstand te verbeteren?

Door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, zorg je voor een zo hoog mogelijke weerstand. Met een goede weerstand is je lichaam beter bestand tegen ziekmakende bacteriën en virussen en word je minder snel ziek. Mocht je toch ziek worden door een bacterie of virus, dan herstel je met een goede weerstand vaak sneller. In dit artikel lees je wat je zelf kunt doen om je weerstand te verbeteren.

Eet voldoende eiwitten

Eiwitten maken deel uit van al onze lichaamscellen en zijn daarmee belangrijke bouwstoffen voor het lichaam. Eiwitten zijn ook een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem. Gezond eten met voldoende eiwitten helpt het immuunsysteem te ondersteunen en kan er daardoor voor zorgen dat je minder kans hebt op infecties. Producten die veel eiwitten bevatten zijn vis, (vegetarisch)vlees, eieren, melkproducten, kaas, tofu en noten.

Drink 1,5 tot 2 liter per dag

Vocht is belangrijk voor de opname van voedingsstoffen in de darm, het transport van voedings- en afvalstoffen in het lichaam en het regelen van de lichaamstemperatuur. Daardoor is voldoende drinken ook belangrijk bij het verbeteren van je weerstand. Drink daarom elke dag 1,5 tot 2 liter. Je kunt het beste kiezen voor water (eventueel met een smaakje), thee, koffie of (karne)melk. 

Zorg voor voldoende vitamines en mineralen

Eet dagelijks twee stuks fruit en 250 gram groente. Alle soorten fruit en groente zijn goed. Het is in principe niet nodig om extra supplementen te slikken. Door gezond en gevarieerd te eten krijg je alle vitamines binnen die je nodig hebt. Alleen als je een tekort hebt aan bepaalde vitaminen of mineralen kan het verstandig zijn om supplementen te slikken.

Door meer vitaminen te slikken krijg je geen hogere weerstand en ben je ook niet beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen. Van sommige vitaminen kan een teveel zelfs schadelijk zijn. 

Eet veel voedingsvezels

De gezondheid van je darmen is van invloed op je weerstand. Het is daarom belangrijk om je darmen zo gezond mogelijk te houden. Dit doe je door voldoende vezels binnen te krijgen. Producten die veel vezels bevatten zijn volkoren- en roggebrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst, peulvruchten, groente, fruit, pitten, zaden en noten. Per dag heb je 30-40 gram vezels nodig. Om je een idee te geven, een volkorenboterham bevat 2,4 gram vezels. 

Probeer stress te verminderen

Een nieuwe ziekte als het coronavirus heeft veel impact. Zorgen, spanning en emoties hierbij zijn heel normaal. Veel mensen kunnen de optredende stress goed aan, zeker met ondersteuning van hun familie of vrienden. Maar de spanning en angst kunnen ook te hoog oplopen en dat kan ook de weerstand aantasten.

Heb je veel angsten of stress, praat erover! En kijk wat je ertegen kunt doen. Wat past bij jou? Probeer bijvoorbeeld eens yoga of meditatie uit, ga lekker in bad met een tijdschrift of luister muziek. Kom je er zelf niet uit? Je kunt ook een professional raadplegen.

Ga bewegen

Dagelijks bewegen helpt bij het voorkomen van vermoeidheid en het behouden van je conditie. Ook kan beweging het verlies van spieren helpen beperken. Dit kan allemaal zorgen voor een verbetering van je weerstand. Helaas is het door alle maatregelen rondom corona lastiger om te bewegen. Sportscholen zijn dicht, sportclubjes gaan niet door. Maar er zijn ook manieren waarop je thuis of rondom je huis goed kunt bewegen. Maak bijvoorbeeld elke dag een wandeling in de buurt, ga touwtje springen in de tuin of doe een workout video via YouTube. 

Slaap voldoende

Veel mensen hebben last van slaapproblemen. Als je weinig of slecht slaapt is dit van invloed op je weerstand. Onderzoek laat zien dat het immuunsysteem van mensen die minder slapen minder actief is dan van mensen die goed slapen. Hoeveel slaap je nodig hebt is afhankelijk van je leeftijd en verschilt per persoon. Gemiddeld is dat voor volwassenen zeven tot acht uur.

Wil je graag persoonlijk advies over hoe je met voeding je weerstand kan verbeteren? Stuur me dan een berichtje via 06-81447986 of mail naar suzanne@gezondmetsuus.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *